Sunday, August 1, 2010

Cerita Seorang Saing

Menghadiri sebuah pesta konvo sebuah universiti yang terkenal sebagi sebuah institut keagamaan begitu mempesonakan. Gadis-gadis sopan tunduk malu. Bertudung labuh, tampak manis. Aku sekadar hadir untuk melihat suasana di universiti yang menjadi jiran universitiku.

Nun dihujung sana terlihat dua orang gadis sedang khusyuk meronda. Aku dan rakanku memberanikan diri untuk menegur. Mana tahu, mungkin rezki di sini. Terus kami menyapa, sapaan disambut baik dan mesra.

Tidak sangka, gadis Diploma Bahasa Arab itu malayan kami dengan begitu baik. Saling bertukar nombor dan berhubung. Tanpa kusedari hubungan kami hanya memakan masa beberapa hari. Janji diatur, dan tiba masa keluar bersama.

Rakannya membawa kekasih hatinya. Pelajar universiti yang sama, diploma dalam bidang dakwah tahun dua. Berpeluk, dalam kereta, luar kereta, pusat bowling, hampir semua tempat mereka berkepit. Terkedu rasa bila mudah untuk aku pegang-pegang student bahasa arab itu. Malah lebih rasa kasihan terhadap sikap yang ditonjolkan itu.....


.....tidak sanggup lagi diri ini untuk terus menaip cerita yang disampaikan oleh seorang saing. Apa yang dituliskan diatas adalah sebuah cerita benar yang berlaku dan dialami sendiri oleh sahabat penulis ini.

Apakah modul yang digunakan ketika ini benar-benar mengukuhkan iman tambahan pula 'watak utama' bukanlah calang-calang orang. Mereka yang berpendidikan agama. Apa yang dipaparkan pada post kali ini bukanlah untuk merendah-rendahkan sesetengah pihak, tetapi adalah untuk kita berkongsi bersama sebagai pedoman.

Harap sipelaku sedar akan kesilapannya dan bertaubat. Amin......... 

No comments:

Post a Comment